Denna vecka har jag tittat på pianisten, s...

Denna vecka har jag tittat på pianisten, schindlers list och la vita e bella. Har sett alla filmerna många gånger förut men ser om dem med jämna mellanrum. Helt omöjligt att förstå hur det var att leva då. Omöjligt att förstå den grymhet tyskarna visade. Moderna studier har visat på att vem som helst kan bli så grym om förutsättningarna är de 'rätta'. Ändå helt omöjligt att förstå hur en galning lyckades kläcka en sån galen och sjuk ide. Och hur han övertygade ett helt folk om dessa ideer. Och ännu värre lyckades genomföra detta. En hel värld hade ingen aning. Inte ens judarna hade nån aning förrän det var för sent. Ett horribelt folkmord på över sex miljoner judar. Bara en handfull överlevde. Hur lever man vidare? När jag gick i gymnasiet för tusen år sen kom en tant som överlevde koncentrationsläger och föreläste. Hon hade varit utsatt för sjuka experiment som att bada i isvatten och så hade de gröpt ur hennes armbåge utan bedövning. Hon visade armbågen. Jag skulle så gärna vilja gå på en ny föreläsning i örebro. Jag hoppas nån kommer och har en öppen föreläsning. Snart är det ju för sent. De som lever idag är väl runt nittio år. Idag finns de såna som förnekar förintelsen. Från vilken planet kommer man då? Jag är rädd för vad som kommer att hända när det inte finns några överlevand kvar. Före detta statsminister göran persson lät ju trycka upp boken 'om detta må ni berätta'. Jag skaffade såklart en kopia. Den blev tyvärr förstörd. Jag vill så gärna ha en ny. i framtiden får böckerna sprida fakta...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Knitties

Ingenting är omöjligt, bara olika svårt!

RSS 2.0